Voorlichting en educatie | Aandacht aan voedingspatronen en gezonde leefstijl

Aandacht aan voedingspatronen en gezonde leefstijl

De FNLI heeft aandacht voor innovatie en talent die helpen gezonde voeding te ontwikkelen

De FNLI support samen met leden de studentencompetitie Ecotrophelia. Bij deze competitie krijgen jonge talenten een platform voor de ontwikkeling en presentatie van innovatieve producten. Met name producten met een sterke focus op gezondheid.


Tevens jureert de FNLI bij de Voedingscentrum Bachelor award en de Jaarprijs Goede Voeding; een prijs voor bedrijven van vakblad VMT.


Daarnaast worden onder leden webinars onder de aandacht gebracht die aandacht schenken aan gezonde leefstijl.

Onze leden

Bekijk hier onze leden en lees hoe ze het aanpakken

Voorlichtingscampagne volkorenbrood

Doel

NEBAFA heeft samen met Nederlandse (NVB, SAB) en Belgische (FGBB, KVBM-ARMB, UNIFA, Bakkers Vlaanderen) een voorlichtingscampagne geïnitieerd om aandacht voor o.a. de gezonde waarde van vezels in volkorenbrood te laten zien.

brood.net

Stimuleren gezonde broodproducten

Doel

De branche blijft de consumptie van gezonde broodproducten stimuleren door het gezonde broodassortiment verder uit te breiden en het eten van gezonde broodproducten te promoten bij consumenten.

Brood, goed verhaal

Acties

  1. Het percentage Nederlanders dat volkorenbrood eet stijgt al zes jaar op rij, van 38 procent in 2016 naar 47 procent in 2021.
  2. Daarnaast hanteert het bakkersbedrijf een sectoradvies om voor het meel in bruinbrood minimaal 50% volkorenmeel te gebruiken. Daarmee voldoet het aan de vezel criteria voor bruinbrood in de Schijf van Vijf.
  3. Broodcampagne met o.a. Iedereen heeft soms een beetje volkoren nodig en Brood, goed verhaal.

Bakels ontwikkelt producten met een gezondere samenstelling die bijdragen aan een gezonde levensstijl zoals 'Teff Brood' 

Frietsector wijst frietbakkers en consument op vetgehalten en correcte wijze frietbakken

Coca-Cola werkt samen met wetenschappers om de consument te stimuleren de gezondere variant te kiezen

Focus op groentecampagne Knorr

Doel

Gezondere keuze mogelijk én lekker maken.

Acties

Knorr wereldgerechten met telkens drie recepten standaard, met minimaal 200g groente per persoon en vegetarisch. 60% van de consumenten volgt back of pack bereidingswijze. Daardoor kan veel impact gemaakt worden met aanpassingen in deze receptuur naar gezondere recepturen.